کد مطلب:303515 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:229

احسان و مدارایش با خدمتکار
یكی از صفات برجسته انسان مسلمان، مدارا با زیردستان و خدمتكاران است چنانچه رسول اكرم صلی الله علیه وآله فرمود: اِنّا اُمِرْنا مَعاشرُالأنبیاء بُمداراة الّناس كَما اُمِرْنا باَداءِ الفرائض [1] ما گروه انبیاء از جانب خدا مأموریم كه با مردم مدارا كنیم همانطوری كه به انجام واجبات مأموریم. به راستی كه مدارا كلید سعادت است چنانچه از حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده:الّرِفْقُ مِفتاحُ الّنجاح [2] مدارا كلید رستگاری است.

نظامی می گوید:


مدارا كن كه خوی چرخ تند است

به همت رو كه پای عمر كند است


سرای آفرینش سرسری نیست

زمین و آسمان بی داوری نیست


و نیز در حدیث است كه امام صادق علیه السلام فرمود: كه جبرئیل خدمت رسول خدا (ص) رسید و عرض كرد: ای پیامبر پروردگارت بر تو سلام رسانیده و می فرماید: دارِ خَلْقی. [3] با بندگانم مدار كن.

اینك یكی از زیباترین ابعاد شخصیت حضرت زهرا علیهاسلام را در این مورد بیان می كنیم. از سلمان فارسی روایت شده كه گفت: وارد شدم برحضرت فاطمه زهرا علیهاسلام دیدم كه آن حضرت نشسته است و آسیابی در پیش روی اوست و مشغول آرد كردن جو می باشد و حسین علیه السلام به شدت گریه می كند و دسته اسیا خون آلود است گفتم ای دختر رسول خدا چرا این همه خود را به زحمت می افكنی؟ شما كه كنیزی مانند فضه دارید آسیا كردن جو را به او واگذار كنید. جمله ای فرمود كه به حق در خور هزاران دقت و تامل است فرمود: اوصانی رسولُ اللَّه اَنْ تكونَ الخدمة لَها یوماً ولی یوماً فكانت اَمْس یوم خَدَمَتْها. [4] .

پدرم به من سفارش فرموده كه خادمه تو یك روز خدمت كند و یك روز هم خدمت خانه با من باشد از این جهت ایشان دیروز كارش را انجام داده و امروز روز استراحت اوست. اكنون، از زنان دنیا سئوال می كنیم ای بانوان جهان! در كجای عالم می توانید چنین بانویی بیابید با آن مقام عصمت و طهارت كه هم سنگ با مقام والای ولایت است و در زیبایی و جمال و كمال بی همتا می باشد با این وصف كار روزانه اش را بین خود و خدمتكارش به طور مساوی تقسیم كند؟ آیا چنین بانویی را نباید زنان جهان الگوی كامل خود قرار دهند؟ كجا سراغ دارید زنان صاحب نام با زیردستان خود اینگونه رفتار كنند؟

پس وای بركسی كه می گوید: فاطمه (س) الگوی زنان جهان نیست؟


[1] بحار جلد 53/75.

[2] غررالحكم.

[3] وسايل الشيعه جلد 540 / 8.

[4] رياحين الّشريعه جلد يك / 126.